2008. október 17.

Miért használok ételízesítőt?

Nem vagyok elég trendi, ez egy dolog. Másrészt az ételízesítők tartalmaznak műanyag dolgokat: ízfokozót, tartósítószert, meg még ki tudja, mi lehet bennük...tudom, tisztában vagyok vele.
De akkor mégis, miért használom őket? Jó kérdés.

Elgondolkoztam: a nagymamámat réges-régen nem láttam, hogy valami idegen dolgot tett volna az ételbe. DE: a kertből szedtük a főzéshez az ízes, friss zöldségeket, gyümölcsöket. Ha hús kellett, vagy a baromfiólhoz mentünk csirkét-tyúkot-kacsát vágni, vagy pedig tudtuk, hogy a hentes csütörtökön vágja a disznót és a marhát, és pénteken mehetünk a friss húsért. Az állatokat elsősorban nem táppal etették, illetve legalább levágás előtt gabonaféléket és zöldeket kaptak enni. Ezért szerintem az ízük is alapvetően más volt, mint mostanában.
Az anyukám már "modern" konyhát vezetett, és amikor megjelent a Vegeta, akkor nyilvánvalóan egy idő után az ő konyhájában is volt. Sőt, a végén már nagymamám is vette, mert rábeszélték, hogy milyen egyszerű ezzel "jó ízű" ételt főzni, meg aztán már ő sem a saját kertjéből főzött, hanem ő is vásárolta az alapanyagokat.
Amikor elkezdtem főzni, nálam is volt a fűszerpolcon, mert ezt láttam otthon. Azokat az ízeket szerettem volna visszahozni, amiket megszoktam addig. És ebben benne volt a vegeta íze is. Azt nem mondom, hogy mindenbe tettem volna (sőt manapság sem kerül sokmindenbe, vissza is szoktam fogni magamat), csak az egyszerűbb ételekbe, amiben nincs sok fűszer, illetve olyanokba, ami valami folytán nem sikerül olyan jól (kapkodok időhiány miatt, vagy a hozzávalók nem kifejezetten ízesek).

Ráadásul ki is tudom magamat menteni néhány jogcímen. Például amit írtam, hogy egyre kevesebb azon ételek köre, amibe teszem. A másik indok pedig az, hogy úgy gondolom, igyekszem ezenkívül egészségesen főzni; igyekszem szezonális alapanyagokból dolgozni, amennyire csak tudok. Sok saját készítésű lekvárt, befőttet és egyéb dolgot raktározok a kamrámban. Ritkán veszünk felvágottakat és hasonló dolgokat - azt vallom, hogy azoknál egy szelet zsíroskenyér is egészségesebb, talán egyedül a kenőmájas maradt gyakoribb a bevásárlólistán, de azt sem vesszük túl sűrűn. Készítünk már évek óta saját kolbászt, szalonnát. Sokszor kutyulok kenőkéket: körözöttet, sajtkrémet, stb.

Akkor talán belefér néha az a vegeta vagy leveskocka...
Belefér????????? Kíváncsi vagyok a ti véleményetekre is!

5 megjegyzés:

Gabriella írta...

Kata, szerintem nyugodtan belefér. Néha-néha én is használom. Leveskockát mostanában már a bioboltban veszek. Valljuk be öszintén, hogy bármennyire is odavagyunk az ízekért, fözésért, azért nekünk is vannak olyan napok, mikor egy kicsivel kevesebb idönk van.

Egyébként nálam a "modern háziasszony és az egészséges életmód" fogalmában nem az tartozik bele, hogy az adott személy mindennap órákat izzad a konyhában, hogy egészséges, modern étel kerüljön az asztalra.

Hanem: a modern háziasszony a fözés mellett magára is ügyel. (ez persze nem mindig sikerül.)
Frissen és jókedvüen készíti az ételeket. És föleg mosolyogva tálalja azt. (abszolút szeretném elkerülni azt, amit édesanyám müvelt. Egész délelött hagyma és hússzagban állni és az ebédlö asztalhoz fáradtan lerogyni.)
Persze egyértelmü, hogy nem mindennapra jut a friss, modern háziasszonyból. De ha ezt egy párszor a leveskocka, vegeta használásával érhetjÜk el, akkor hajrá vegeta!....

Azt pedig én nem hiszem, hogy van olyan valaki aki csak bio dolgokból, mindig csak friss gyümiböl-zöldségekböl (sose mélyhütött) stb. föz..... Akkor az valószínü superman felesége...

Ps: Csak zárójelben jelzem meg, hogy holland anyósom ölni tudna a vegetáért. Minden egyes alkalommal hoznom kell otthonról.....

Névtelen írta...

Szia,

Most mar nem hasznalok,de tenyleg.Nincs is otthon,es nem is hianyzik.Ha tehetem,a levesekhez,ragukhoz huslevest ontok,az majdnem mindennek jot tesz.
Persze elofordul,hogy kifogynak a tartalekok,es olyankor leveskockaval vagyok kenytelen beerni.
Azt azert tartok otthon,altalaban knorr tyukleveskockat,mert annak ellenallhatatlan E462 ize van:)

Udv
zsurkenyer

Dulmina írta...

Én is használtam egy darabig ételízesítőt is, leveskockát is, bolti félkész dolgokat is, aztán szép lassan "kikoptak" mindezek. Rájöttem, hogy anélkül sokkal jobb :)
Persze, néha jól jön a nagy sietségben, de csakis házi. Nem olyan nagy ördöngősség előállítani, kevésbé sós, és garantáltan nincs benne semmi olyan, ami nem odavaló:
itt gyűjtöttem csokorba a receptjeimet. Nekem a fűszersó vált be leginkább, de a szárított zöldség is "életmentő" tud lenni. Ha indul a fűtési szezon, idén is csinálok a cserépkályha tetején (de különben akár nem túl forró radiátoron is megy).

Renata Kalman írta...

szia!
én is házilag készítem, íme:

http://lettudatoskonyha.blogspot.com/2008/09/hzi-vegeta.html

meg itt:

http://lettudatoskonyha.blogspot.com/2008/09/hzi-vegeta-avagy-tli-levesalap.html

meg zöld- illetve szárított fűszereket használok.

Kata írta...

Köszönöm szépen a véleményeteket, a házi készítésűeket pedig megnézem... igyekszem méginkább kiküszöbölni a mesterségeseket.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin