2009. augusztus 3.

Az aszalásról I.

Ez is tartósítás; egyrészt könnyebb, mert nem vagyunk sem üveghez, sem mélyhűtő kapacitáshoz kötve, más részről viszont alaposan ki vagyunk szolgáltatva az időjárásnak, jobban mondva a napnak. Igaz, be lehet - és sokszor be is kell - a sütőt is vetni, de a nap ingyen van:))

Évek óta próbálkozok kevesebb-több sikerrel, most már inkább az utóbbi; az idén eddig úgy tűnik, én nyertem a penészedéssel, romlással szemben. A tapasztalataimat szeretném megosztani veletek. A képek nem mindig az ideális állapotokat tükrözik, mert nem fényképeztem le az összes kísérletet, de azt a módszert írom le, amelyik a legjobban bevált.

Általánosságban úgy indul nálam a dolog, hogy tisztítás után kimagozom és félbevágom a gyümölcsöt vagy a zöldséget. (Próbáltam még kisebbekre vágni, de hülyeség volt...) Tisztítás közben egyébként ügyelek arra, hogy ne álljon feleslegesen vízben, ne szedjen fel újabb nedvességet az aszalandó alany. Utána legújabban rácsra állítom vágófelülettel felül, a rácsot egy tepsire teszem, és kiteszem a napra (ha van).; ezért a reggeli órákban indítom a dolgot, hogy azonnal kezdjen aszalódni. A nap végén megtekintem az eredményt; ha van rajta látható nedvességcsepp, akkor kb. 2 óra hosszára beteszem 60 fokos sütőbe, hogy az tűnjön el, mert régebben ezek az aszalványok romlottak meg. Így már a házban pihenhet reggelig, amikor is a leghamarabb kiteszem újra.
Kb. 3 napos intenzív kiképzés után látszik úgy, mint azok a példányok, amiket a boltban szoktam (ezelőtt:)) megvenni. Valahol viszont olvastam, hogy legalább 5 nap szükséges ahhoz, hogy tuti elálljanak az aszalványok mindenféle egyéb kezelés nélkül. Ezért ilyenkor összeteszem őket egy tálcára, és így hagyom még a kertben 2 napig, utána bent még biztonság kedvéért még legalább 2 napig. Akkor teszem bele papírtörölközővel bélelt papírdobozba. Ha arra járok, belekukkantok, kicsit megrázogatom.

Az idén sárgabarackot aszaltam először. 2X2 rácsnyit csináltam, abból lett az alsó képen látható mennyiség.


Most éppen a paradicsom van terítéken. Abból eddig 3 rácsnyi készült - bő 4 kg-ból, lett belőle összesen 27 dkg, így súlyra kicsit elkeserítő. Ha viszont térfogatra nézem, tele lett egy 1,7 l-es üveg vele.
A paradicsomoknak félbevágás után kikapartam hegyes késsel a magokat, valamint kissé besóztam tengeri sóval. Nagyon finom lett a végén! Vendégeim voltak hétvégén, felfedezték a konyhában, hipp-hopp egy jó része el is fogyott; azt hiszem, ennél nagyobb dicséret nem is kell:)
Még tervben van legalább 2x2 rácsnyi, és akkor nyugodt leszek, kitart jó ideig.



A felső képen 2 rakomány induló tétel van, és az előző 1 rakomány hozadéka, az alsón a felső 2 rácsnyi eredménye.

Szeretnék még majd szilvából próbálkozni, ha odajutok, jövök majd azzal is!

5 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Én csak paradicsomot aszaltam napon, de szeretnék minél több dolgot kipróbálni.
Nagyon szépek az aszalványaid!

Jade írta...

Az aszalason mar hetek ota torom a fejem, mert itt eleg dragak az aszalt gyumolcsok, a frissek 3-4 -szeresebe kerulnek. Csak sajnos nincs meg lehetosegem ra. Legalabbis en teraszon, egy napos helyen kepzelem el. Talan majd jovore...

Daisy írta...

Nagyon szép lett! Néhány éve én is aszaltam, de géppel és nem sok sikerrel. A meggyem nagyon finom lett, igaz irtó aprólékos munka volt. A szilva és a paradicsom nem sikerült, a barack is fél siker lett.Most a paradicsom van a gépben, de szeretnék napon is aszalni, csak sajnos nem merem egyedül hagyni itthon, ha dolgozok. Várom a többit, hogy tanuljak!

Kata írta...

Napmátka, köszi:)

Judith, szerintem az árat nézve lehet, hogy nem is olyan sok a 3-4-szeres ár, mert mint írtam, súlyra valamivel több, mint 5 % lesz. Viszont tuti nincs kezelve semmi szerrel. Nap az tényleg kell hozzá:)

Daisy, a szomszédasszonyom is géppel aszal, neki sikerültek, amiket csinált. Ő is a meggyet dicsérte nagyon, én azt nem próbáltam sajnos.
A paradicsomot tavaly nem magoztam ki, nem is sikerült, magozva viszont most jó lett. De baromira aprólékos munka az előkészítés és az egész aszalás is, sok törődést és figyelmet kíván. Én (sajnos) most nem dolgozok, ezért tudom így csinálni.

duende írta...

Nagyon szépek lettek, Kata!
Én egy adag paradicsomon, és 2 adag házi vegetán vagyok túl az idén.
Vegetát még egy adaggal fogok csinálni, ha lesz még kánikula.
Annyira meleg volt, hogy 2 nap alatt csontra száradtak a zöldségek.
Szilvát is kéne - nagyon jó ötlet!
És a sárgabarack is! Valahogy nem jutott eszembe, pedig mindig van itthon bolti. Szeretem sütikbe használni.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin