2009. november 6.

Paszternák-zeller krémleves


Na, sikerült megint egy nagggyon finomat alkotni! Zellerkrémleves volt tervbe véve, de az az igényekhez képest kicsinek bizonyult, ezért párt kerestem neki, amit meg is találtam egy szép nagy példány paszternák személyében. Aki kóstolta, mindenki dicsérte:)

Mielőtt lejegyezném, előtte írnék általánosan az általam kreált zöldséges krémlevesekről. Az én konyhámban mostantól ezeknek van szezonja. Nagyjából egyformán készülnek, a zöldség-krumpli-alma hármasa az alapjuk. Keresek egy alap zöldséget, ami megadja az alapízt, ahhoz jön egy közepes nagyságú krumpli, ami majd besűríti (és így kikerülöm a lisztet is), végül egy nagyobb alma, ami kicsit lágyítja az ízét és egy csipet savanyú ízt ad hozzá. Ezeket kockákra vágom, olajon vagy vajon vagy margarinon átpárolom, sózom, borsozom, annyi vízzel, ami éppen ellepi puhára párolom, leturmixolom, 1 pohár tejszínnel és vízzel+húsleves kockával (vagy ha van, húslevessel) felengedem, felforralom, utána ízesítem és kész is; teszek hozzá pirított kenyérkockát vagy levesgyöngyöt. Ezzel még nem tudtam melléfogni, mindegyik finom volt egytől egyig. Volt hogy többféle zöldség volt az alap, mert kevés volt mindegyikből, az is fincsi volt. Volt olyan is, hogy zöldség előtt egy hagymával indítottam, akkor is más lesz a végeredmény. Igaz, majdnem egyformán készülnek, mégis különfélék lesznek! Nem igazán szoktam túlfűszerezni őket, hogy érezzük maguknak a zöldségeknek az ízét.

Tegnap icipicit variáltam rajta, mert volt némi időm, no meg paszternákom. Ez utóbbi növény teljesen megbabonáz; olyan hihetetlen aromája van, hogy az csuda! Remélem, még tudok majd vásárolni belőle.

Tehát a hozzávalók:

1 kisebb zeller (kb. 2/5 rész)
1 jó nagy paszternák (kb. 3/5 rész)
1 közepes krumpli
1 savanykás alma
2 dl tejszín

1 kk cukor
2 ek olaj
1 dkg margarin
só, frissen őrölt (tarka)bors, petrezselyemzöld

A zöldségeket és az almát megpucoltam, kisebb kockákra vágtam.
Az olajat és a margarint egy lábosban megmelegítettem, a cukrot aranysárgára karamellizáltam rajta. Beletettem a zöldségeket és az almát, átfuttattam rajta, borsoztam, sóztam, annyi vízzel engedtem fel, amennyi éppen ellepte és fedő alatt megpuhítottam.

Leturmixoltam, ráöntöttem a tejszínt és felengedtem bő 1 liter vízzel + a húsleves kockával, felforraltam. Arra figyeltem, hogy ne legyen sem nagyon sűrű, sem túl híg. Utánaízesítettem a sóval és borssal, majd elzártam alatta a hőt, néhány perc után apróra vágott petrezselymet szórtam bele.

Pirított kenyérkockával ettük. Jó nagy adag lett, legalább 5-6 személyre elegendő.

Gyors és könnyű kategória, nagyjából 400-450 Ft-ba kerülnek az alapanyagok.

1 megjegyzés:

Gizi írta...

Nagyon finom lehetett a receptből ítélve!! Én is szeretem a krémleveseket. A paszternákot húslevesbe szoktam tenni, nagyon finom lesz tőle.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin