2009. december 29.

Stollen golyók


Trinitytől lestem a receptet; amikor megláttam, azonnal tudtam, hogy ez nekem kell. Mégis vártam vele vagy 1 hetet, mire sorra került. Most meg néhány napig nem volt fényképezőgépem és mire észbe kaptam, addigra a képen látható egyetlen szem maradt belőle. Ennyit az ízéről:)

Nem volt itthon minden eredeti receptben lévő hozzávaló, de pótoltam őket mással. A fűszerezésből is valamennyit visszavettem, mert nálunk inkább a kicsit visszafogottabb ízek jönnek be.

Hozzávalók és elkészítés nálam:

1 dl langyos tej
5 dkg friss élesztő
kevés porcukor
kevés liszt

A langyos tejbe beleszórtam a cukrot, belemorzsoltam az élesztőt, hozzákevertem a lisztet, letakarva félretettem, míg kimértem a következő fázis hozzávalóit.

1,5 dl langyos tej
1 egész tojás
10 dkg porcukor
1 csipet só
1 evőkanál vaníliás porcukor
1 narancs és 1 citrom reszelt héja
1/2 mokkáskanál őrölt szegfűszeg
1/2 mokkáskanál őrölt fahéj
1/2 mokkáskanál őrölt gyömbér
néhány reszelésnyi szerecsendió
20 dkg olvasztott vaj
50 (+5) dkg liszt

A liszt kivételével a fenti tételeket összekevertem egy kézi habverővel. A lisztet átszitáltam; először a fél kg-ot, de sok kellett még hozzá, főleg, mikor a következő fázisban a rumos mazsola is belekerült. Úgyhogy én azt gondolom, simán belefér még 5 dkg liszt, legközelebb annyival indítok. Tehát a liszthez hozzáadtam a nedves anyagokat és az élesztős keveréket, 10 percig dagasztógéppel jól átdolgoztattam. Letakartam, meleg helyen hagytam duplájára kelni.

Közben összeállítottam a belevaló aszalt gyümölcsöket.

20 dkg megmosott mazsola 3 cl rummal összekeverve
7,5 dkg kandírozott citromhéj és narancshéj vegyesen
7,5 dkg kockára vágott birsalmasajt
5 dkg mandulapehely kicsit összevágva
10 dkg marcipánmassza kockára vágva

A megkelt tésztát kicsit kinyújtottam, rászórtam vegyesen a gyümölcsöket, majd összegöngyöltem és átgyúrtam. Én is 48 golyót formáztam belőle, majd sütőpapíros tepsire raktam őket. Az első tepsin lévő golyókat letakartam, 20 perc után légkeveréses 170 fokon 22-24 percig sütöttem. A másik két tepsit kivittem hűvösebbre, biztos ami biztos alapon, nehogy túlkeljenek, amíg sorra kerültek a sütőben.

Amikor kivettem a sütőből, kicsit hagytam állni. Előkészítettem a következőket:

7,5 dkg olvasztott vaj
7,5 dkg porcukor

A még meleg golyókat szilikonos ecsettel megkentem a vajjal, majd porcukorba forgattam, lezárható dobozba tettem kihűlés után.


Úgy működött, ahogy Trinity leírta; minél tovább állt, annál finomabb volt... Élt 7 napot:))
A férjem a fotózás közben jegyezte meg, hogy ezt ugye nem csak karácsonykor lehet sütni...

3 megjegyzés:

szepyke írta...

Nah, ez nálam kimaradt, de még van egy csomó napunk szilveszterig...:))

Jah, és az a stangli az előbbi posztban. Jááááj!:)))

Jade írta...

En is terveztem Karacsonyra, de elmaradt. Sajnos nem lett semmi a beigert szabadsagbol, igy nem volt idom ra.
De ez a golyo gyonyoruen nez ki! Engem meggyozott. Es szerintem nem csak Karacsonykor lehet elkesziteni...

Nóra írta...

Kedves Kata!
Hadd kívánjak Neked sikeres, boldog, egészséges és receptekben gazdag új esztendőt!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin