2010. április 14.

Gombás töltött burgonya


Kinéztem a receptet a "Zöldséges ételek" c. könyvemből, a kis adag kucsmagombámhoz kerestem valami jó ötletet. Úgy nagyjából végigolvastam, nem tűnt igazán bonyolultnak, habár amikor azt olvastam, hogy "a megtöltött burgonyákat kössük át cérnával és süssük át olajban mindkét oldalán", ott kicsit megtorpantam, de majd csak lesz valahogy címszóval át is lendültem rajta. A tervezett ebédidőnk előtt 1 órával kezdtem hozzá elkészíteni, 1 óra múlva odajutottam, hogy a cérnás megoldás stornózása utáni gondolatomat megvalósítva, utolsó fázisként sütőbe tettem sülni, tehát nagyjából másfél órát töltöttem el vele, mármint az 5 db krumplival. Nem mondom, hogy egészen nyugodt voltam... Persze teljesen átszabtam az egész elkészítési metódust, de így legalább logikus és követhető a menet.

Tehát leszűrve ebből némi tanulságot: ez nem egy gyorsan-könnyen elkészíthető ennivaló, viszont igazán jóízű, gondolom, a kucsmagombának nem kis szerepe volt benne; mindenképpen valami jellegzetes ízű erdei gomba kell bele. A sok cécó miatt leginkább vendégeknek, meleg előételnek tudnám elképzelni, mert igazán jól nézett ki. Egészen addig elő lehet készíteni, amíg a sütőbe kell rakni, onnan kezdve csak pirítani kell.

Egy dologról kell még említést tennem, az pedig a töltelék mennyisége. Természetesen sokkal több volt, mint kellett volna. Én a maradékot betettem a mélyhűtőbe, hogy alkalomadtán egy kis liszt hozzáadásával majd levesbetét lesz belőle. Másik megoldás lehet a kivájt krumplidarabok felét más ételhez felhasználni. De lehetne alapból a krumplit harmadolás helyett elfelezni és akkor mindkét kivájt felét púposan megtölteni és megszórni jóféle sajttal; akkor viszont a képen látható jópofa kalapos krumpli látványa marad el, de az íze nyilván ugyanolyan finom lesz.

Hozzávalók 5 darab elkészítéséhez:

5 nagyobb krumpli vékonyan megpucolva
1 közepes fej vöröshagyma apróra vágva
10 dkg erdei gomba egészen apróra vágva
1 kisebb tojás vagy 1 nagyobb tojás sárgája
kb.ű1 púpos evőkanál zsemlemorzsa
1 evőkanál aprított petrezselyemzöld + valamennyi a díszítéshez
1-2 evőkanál olaj + zsiradék a sütéshez (pecsenyezsírt használtam)
kb. fél liter zöldség alaplé (kockából is lehet)
2 evőkanál tejföl
1 evőkanál liszt
só, bors

Először a tölteléket készítettem el. Egy kanálnyi olajon a vöröshagymát megfuttattam, beletettem a gombát, fedő alatt 5 percig pároltam. Levettem a tűzről, sóztam, borsoztam, félretettem hűlni.
Közben a krumplik tetejéről levágtam a felső egyharmadukat hosszában, az alsó részükben üreget vájtam, a darabkákat aprítógéppel felapróztam. A kihűlt hagymás gombához kevertem a tojást, annyi zsemlemorzsát, hogy ne túl sűrű legyen, a petrezselymet és a krumplidarabkákat, kicsit újrafűszereztem.
A kivájt krumplikat egy akkora lábosba tettem, amekkorába éppen belefértek egymás mellé, és beletöltöttem annyi tölteléket, amennyit csak bele tudtam szuszakolni úgy, hogy ne dudorodjon ki. Rátettem mindegyik tetejét, arra szórtam egy kis sót és borsot, melléöntöttem annyi zöldséglevet (vagy vizet és vegetát), hogy szintje a krumpli alsó része alatt maradjon kicsivel. Felforraltam és kis lángon addig főztem, amíg a hústűvel simán át lehetett szúrni (kb. 20-25 perc).
Közben egy kis tepsit kizsíroztam, abba szedtem bele óvatosan egy szűrőkanállal a megfőtt krumplikat. A tetejüket is megkentem egy kis zsírral, 200 fokos sütőben pirosra sütöttem. Amíg sültek, addig a visszamaradt főzőlébe beletettem a tejföl és a liszt keverékét, mártássá forraltam össze, ha kell, utána lehet ízesíteni.

A krumplit tányérra tettem, köré locsoltam a mártást és megszórtam petreszelyemmel. Nagyon finom, csak ne kéne vele annyit vacakolni!

5 megjegyzés:

Bianka írta...

Hű nagyon ott van, de ennék most egyet

Ami írta...

Imádom az ilyen recepteket! Finom lehet :)

egycsipet írta...

Ugyanaz jutott nekem is az eszembe, amit az utolsó mondatodban írtál. :D

Nagyon finom lehet! :)

Kata írta...

Bianka, elfogyott kb. 10 perc alatt...:)

Ami, lehet, hogy ilyennel etethetnéd lábadozó férjuradat...

Csipet, igen:DD

trinity írta...

Hmmm, finom ez nagyon! Jól tetted, hogy a sütőbe pakoltad :)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin