2010. április 1.

Tejfölös pogácsa


Ez a sós vendégváró süti is a Kifőztük újságban jelent meg.

Rengeteg sósat sütök, azt szokták mondani, hogy sikerrel, szokott ízleni a vendégeknek, barátoknak. Azt az adagot, amit lefényképeztem az újságba, azt hirtelen ötlet alapján kihűlés után bezacskóztam és lefagyasztottam, mert pont nem volt alkalom, amire elfogyott volna. A férjem névnapján elővettem, és úgy, mint annak idején a hajtoványt, betettem fagyosan a hideg sütőbe, rákapcsoltam 200 fokra. Kb. negyed óráig hagytam bent, amíg kicsit pirult is...meg kell mondjam, csak úgy zsebeltem be a dicséreteket, majdnem jobb volt, mint új korában. Mi ebből a tanulság? ezentúl ha lesz egy kis időm, valamelyik sósat megsütöm, amire szükség lehet, és amikor kell, csak elegánsan előveszem és a vendégek elé rakom. Mert ugye ezek nagy többsége akkor a legjobb, amikor készen van. Azt már zárójelben jegyzem meg, hogy ez a pogácsa ráadásul időigényesebb a hajtogatás miatt, amire nincs bármikor idő és kedv, de így könnyebben megoldható.

Hozzávalók:

75 dkg finomliszt
30 dkg zsír vagy 37 dkg vaj/margarin tetszés szerint
3 tojás sárgája
4 dkg élesztő
1 dl langyos tej
2,5 dl tejföl
6 mokkáskanál só
1 mokkáskanál cukor
A tetejére: tojás(fehérje), só, reszelt sajt, köménymag, lenmag, szezámmag, tökmag, stb.

Először a tejbe tettem a cukrot és az élesztőt, felfuttattam.
A lisztbe szórtam a sót, a zsiradékkal elmorzsoltam. Hozzátettem a felhabosított élesztőt, majd a többi hozzávalót és géppel vagy kézzel alaposan megdagasztattam. Egy elég puha tésztát kaptam, amit lefedve duplájára kelesztettem.
Nyújtódeszkát alaposan megliszteztem, ráborítottam a megkelt tésztát, a tetejét is beliszteztem, kicsit átgyúrtam. Jó nagy téglalappá nyújtottam, meghajtogattam. A felső harmadát hajtottam középre, majd az alsó harmadát az előzőek tetejére, ezek után a bal oldalt lévő harmadot a közepére, végül a jobb harmadát az előző hajtás tetejére. Lisztet szórtam alá és a tetejére, letakartam, 20 percet pihentettem. Ezt a műveletet még 2x elvégeztem, vigyázva arra, hogy sem a tészta helyzetét, sem a sorrendet ne változtassam, valamint mindig legyen a deszka kellően meglisztezve.






A 3. hajtogatás után a tésztát ujjnyi vastagra nyújtottam, a tetejét késsel megrácsoztam, egy kicsi pogácsaszaggatóval kiszaggattam, szorosan egymás mellett. Sütőpapíros tepsire sorakoztattam nem túl sűrűn egymás mellé, negyed órát pihentettem, majd felvert egész tojással (vagy csak a fehérjével) megkentem, kicsit megsóztam. A tetejükre többféle, tetszőleges ízesítőt szórtam.




Előmelegített 200 fokos légkeveréses (vagy 220 fokos sima sütőben) 17-20 percig sül.
Ebből több mint 2 gáztepsinyi pogácsa lesz.

A leesett részeket összegyúrtam, kinyújtottam, megkentem és megsóztam, derelyevágóval rudakat vágtam belőle. Ez a legegyszerűbb módja a maradék tészta megformázásának, mehet ez is a 3. tepsire, ha ráfér.

Magát az újságot még mindig érdemes letölteni, összegyűjtve találjátok meg benne mindazt, ami a húsvéti készülődéshez szükséges, ráadásul egy regisztráción kívül semmibe nem kerül...

4 megjegyzés:

Bianka írta...

Csodálatosan néznek ki. Olyan kívánatosak :)

Andi írta...

Jaj de imádom.....

Gyöngyi írta...

Én is rendszeresen menekítek ki a fagyasztóm számára pogácsa féléket, sajtos apróságokat:)
Kellemes Húsvéti ünnepet kívánok!

Kata írta...

Bianka, valóban nagyon finom volt:)

Andi, örülök:)

Gyöngyi, tudtam én, hogy nem találtam fel a spanyolviaszt, de hátha van, akinek jól jön ez a tipp.

Én is kellemes húsvéti ünnepeket kívánok mindnyájatoknak!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin