2010. május 15.

Somlói torta


Ez a torta már jó 2 hete készült, azóta halogatom a közzétételt; maga az elkészítés sem volt rövid, azt leírni megint csak jó hosszú idő, de muszáj rászánni magamat, mert a süti finom volt, biztos lesz még máskor is. Piszke volt a felbujtó, akinek a leírása alapján elkészült, igaz, némi változtatással; azóta láttam már Egycsipetnél is ehhez nagyon hasonlót.

A végeredmény nálunk mindenkinek egyértelműen ízlett. Egy ballagási ebédre vittem ajándékba, 9 ember nem tudta egyszerre megenni, tehát szép nagy adag édesség! Nekem talán a 3 lap sütése okozta a legnagyobb munkát, összerakni már inkább öröm volt, mint fáradság. Az, hogy milyen piskótákat süssek, nagy dilemma volt a számomra; nekem a klasszikus recept nem nagyon szokott sikerülni, ezért a szokásos receptemet választottam. A sima és a diós lapot 2-2 tojásból sütöttem, azután úgy láttam, hogy mégis kicsi lesz így a torta, ezért a kakaósat már 3 tojásból kevertem; érdekes módon ez dupla akkora lett, mint az előzőek. Ráadásul a 2 tojásosak sütés közben érdekes alakzatot vettek fel (lehet, hogy akkor valamit elrontottam a számolással?), de hűlés után szerencsére visszaállt a rend:)

A krém, az öntet és a csoki Piszke receptje alapján lettek. És van nála egy "menetrend", ami alapján gyorsított eljárással elkészült a süti, én ráérősebbre vettem a figurát.

És akkor jöjjön a recept egyben, ahogy én készítettem. A mazsola mennyiségéből visszavettem, mert többen vannak a családban, akik nem szeretik, a diót kicsit megpirítottam, nagyon jót tett az ízének. Azt még megjegyezném, hogy én 2 nap alatt csináltam készre, egyik nap megsütöttem a piskótákat, másik nap a többi kellékeket főztem meg hozzá és összeraktam. Nagyon tetszett Piszke csupahab dizájnja, de mivel nekünk szállítani kellett 30 km-re, és meleg is volt ráadásul, nem mertem bevállalni, inkább csak krémmel kentem és azt díszítettem ki valamelyest. Nem tudom, a kép mit mutat, életben nem volt rossz:)

Hozzávalók a piskótákhoz:

1. Sima piskóta

Hozzávalók 26 cm-es tortaformába:

2 tojás, 8 dkg porcukor, 1 teáskanál van. cukor, 2/3 evőkanál meleg víz, pici só, valamint egy külön edénykében 5 dkg liszt+2 dkg étkezési keményítő összekeverve

A forma aljába egy picivel bővebb sütőpapírt vágok, szépen beigazítom.
Egy nagyobb keverőtálban a 2 tojásfehérjét pici sóval félkeményre verem, hozzáadok 4 dkg porcukrot, nagyon kemény habbá verem
Egy kisebb tálban a tojások sárgáját 2/3 ek meleg vízzel 4 dkg porcukorral és 1 tk vaníliás cukorral nagyon habossá verem.
A fehérjehabhoz teszem a sárga habot, majd óvatosan, alá-alányúlva apránként hozzákeverem a lisztes keveréket (vészesetben csak liszttel is jó, de így lazább lesz).
A tortaformába öntöm, a masszát lapáttal kihúzom a szélére.

Előmelegített 180 fokos alsó-felső sütésen sütöm, kb. 25-30 perc. Akkor jó, ha a teteje közepén picit megnyomva szilárdnak érezzük. Rácsra teszem hűlni.

2. Diós piskóta

Hozzávalók 26 cm-es tortaformába:

2 tojás, 8 dkg porcukor, 1 teáskanál van. cukor, 2/3 evőkanál meleg víz, pici só, valamint 5 dkg darált dió + 2 dkg liszt

A forma aljába egy picivel bővebb sütőpapírt vágok, szépen beigazítom.
Egy nagyobb keverőtálban a 2 tojásfehérjét pici sóval félkeményre verem, hozzáadok 4 dkg porcukrot, nagyon kemény habbá verem
Egy kisebb tálban a tojások sárgáját 2/3 ek meleg vízzel 4 dkg porcukorral és 1 tk vaníliás cukorral nagyon habossá verem.
A fehérjehabhoz teszem a sárga habot, majd óvatosan, alá-alányúlva apránként hozzákeverem a diót.
A tortaformába öntöm. Előmelegített 180 fokos alsó-felső sütésen sütöm, kb. 25-30 perc.

3. Kakaós piskóta

Hozzávalók 26 cm-es tortaformába:

3 tojás, 12 dkg porcukor, 1/2 evőkanál van. cukor, 1 ek meleg víz, pici só, valamint egy külön edénykében 2 dkg kakaó+5 dkg liszt+3 dkg étkezési keményítő összekeverve

A forma aljába egy picivel bővebb sütőpapírt vágok, szépen beigazítom.
Egy jó nagy keverőtálban a 3 tojásfehérjét pici sóval félkeményre verem, hozzáadok 6 dkg porcukrot, nagyon kemény habbá verem
Egy kisebb tálban a tojások sárgáját 1 ek meleg vízzel, 6 dkg porcukorral és 1/2 evőkanál vaníliás cukorral nagyon habossá verem.
A fehérjehabhoz teszem a sárga habot, majd óvatosan, alá-alányúlva apránként hozzákeverem a lisztes keveréket.
A tortaformába öntöm, a masszát lapáttal kihúzom a szélére.

Előmelegített 180 fokos alsó-felső sütésen sütöm, kb. 30 perc.

Vaníliás krém

Hozzávalók:

1/2 l tej
4 tojás sárgája
2 evőkanál cukor
2 teáskanál vaníliaesszencia
4 dkg étkezési keményítő

4 dl tejet a vaníliával közepes lángon melegítettem. Közben egy tálban a cukorral összekevertem a keményítőt, hozzákevertem a tojássárgákat, utána a maradék 1 dl tejet, majd belekevertem a melegedő tejbe. Forrásig főztem, majd kihűtöttem.

Szirup

Hozzávalók:

1,5 dl rum
2,5 dl víz
15 dkg cukor
1 citrom reszelt héja

Mindent egy kisebb edénybe tettem és közepes lángon forraltam (nekem elég sokáig tartott), amíg a szirup kicsit besűrűsödött, majd félretettem ezt is. Na itt fogyott el a rumom, úgyhogy el kellett menjek vásárolni...

Csokiöntet:

1,5 dl víz
1 dl rum
8 dkg cukor
15 dkg étcsokoládé (Tibi 60 %-osat használtam)
1 evőkanál sötét kakaópor

Az összes hozzávalót egy kisebb edényben összeforraltam, majd kihűtöttem ezt is.

Kellett még hozzá:

kb. 5 dkg megmosott, rumaromás vízbe áztatott mazsola
15 dkg pirított, darabokra vágott dió
4 dl tejszín 5 dkg porcukorral felverve

Összeállítás:

A kakaós lapot tettem alulra. Meglocsoltam a szirup kb. 1/3-ával, rákentem a krém kb. 1/4-ét, megszórtam a dió és a mazsola harmadával. Erre került ugyanilyen turbóval a diós lap, majd a tetejére a sima piskóta. A sárga krémmel először a szélét kentem meg vékonyan, majd a maradékot a tetejére simítottam. Megszórtam a maradék dióval és a mazsolával, majd kicsit megmintáztam a csokiöntettel.

Kb. 12 órát volt ideje a hűtőben pihenni. A tányéron mindenki kedve szerint meglocsolta a csokival és tett rá tejszínhabot is.

És ennyi, itt a vége! (A bejegyzés 4 napig készült, részletekben). Jól elfáradtatok az olvasásban?

9 megjegyzés:

egycsipet írta...

Na igen, ezt mire bepötyögi az ember lánya... :D

Nagyon guszta volt! Tudnék falatozni most belőle. ;)

Thrini írta...

Úristen, mennyi betű!!!
Gratulálok a tortához és a kitartáshoz, hogy megírtad a postot. :)

Andrea írta...

Húúúúúú, de finom lehet :).

Kata írta...

Egycsipet, Thrini, hát igen...lehet, hogy hamarabb kész a torta...

@ndre@, nagyon finom!

Bianka írta...

Gyönyörű :) Kérhetek?

Renata Kalman írta...

Nagyon szuperül néz ki!
Tényleg irtó hosszú recept!
Az oldalsávban a sütifotók nagyon szépek, mint egy cukrász-katalógus!

Kata írta...

Bianka, köszi...most elfogyott, de legközelebb szívesen:)

Reni, köszi:) Hát azért a cukrász szó talán túlzó, de örülök, ha tetszik! Azért nekem ilyen ügyben egyszerűbb, mint neked...

Milene írta...

Szia!
Én is pont most tettem fel a blogra a somlói torta - képét. Gondoltam ezzel a huszárvágással térek vissza:)
Hamarosan jön a recept is...

Kata írta...

Szijjjja:) remélem, hogy most tényleg jössz, mert egyszer már tettél egy ígéretet:)))
Örülök, hogy "látlak"!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin