2010. július 9.

Gombával töltött pite



Édes és keserű blogjában találtam az ihletet; gyönyörű leveles tésztában sült pite, gombás töltelékkel. Először simán reprodukálni készültem, azután úgy döntöttem, az új pizzatésztámba csomagolom az eredeti tölteléket, mert nagyon tetszett a fűszerezése; a kedvenc gombalevesem is ilyen ízesítéssel készül. Végül mégis lett egy apró változtatás a tölteléken is, a végeredmény pedig még annál is jobb lett, mint amire gondoltam.
A tölteléket bátran kell fűszerezni, hogy jól érvényesüljön a pitében. Az adag 2-3 személyes, étvágytól függően.

Hozzávalók

a tésztához:

20 dkg liszt (nálam 17 dkg BL80 + 3 dkg Graham-liszt)
1,2 dl langyos víz
14 g élesztő
pici cukor
1 lapos teáskanál só
2/3 evőkanál olaj
1 lapos teáskanál szárított kakukkfű

a töltelékhez:

50 dkg gomba, megtisztítva és felszeletelve
1 evőkanál olaj
1 közepes vöröshagyma
1 nagy tojás + 2 tojásfehérje (lehet helyette 2-3 tojás is, de nekem sok fehérje van most a fagyik miatt)
2 gerezd zúzott fokhagyma
1 csokor apróra vágott petrezselyemzöld
só, frissen őrölt bors, kakukkfű, chilipaprika    mondom, csak bátran!;)

- 2-3 evőkanál zsemlemorzsa a töltelék alá
- zsiradék és liszt a forma kikenéséhez, de lehet sütőpapírral kibélelni a formát

Érdemes a töltelékkel kezdeni. Az olajat felforrósítottam, üvegesre pároltam a hagymát rajta. Beletettem a gombát, néhány keverés után borsoztam, sóztam, majd a fokhagyma és a chili került bele. Pici vizet öntöttem hozzá és letakarva majdnem puhára pároltam. Levettem a fedőt, rászórtam a kakukkfüvet, és a rajta lévő folyadékot nagyjából elpárologtattam.
Közben a tojásokat villával felvertem, sóztam, borsoztam. Amikor már épp csak pici lé volt a gombán, ráöntöttem és addig kavargattam, amíg megszilárdult rajta, majd kihűtöttem.

Közben már lehet kezdeni a tésztához is; az élesztőt 1 dl cukros vízben felfuttattam. Kimértem a lisztet, beleszórtam a sót és a kakukkfüvet, majd a közepébe öntöttem az élesztős vizet. A dagasztógéppel kezdtem összedolgozni, adtam még hozzá kb. 2 ml vizet és az olajat, hogy elég puha tésztát kapjak. Amikor összeállt – kb. 10 perc –, kézzel összegömbölygettem és addig kelt, amíg a töltelék nagyjából ki nem hűlt (nem lehetett több ez sem 10 percnél).
A tésztát kb. 40 cm-es körré nyújtottam, de most úgy, hogy leginkább a szélét adjusztáltam, a közepét - nagyjából 20 cm-t, akkora a piteformám alja - hagytam egyenletes kb. 1 cm vastagra; kicsit egy kalapra hasonlított a tészta.

20 cm átmérőjű piteformát kizsíroztam és kiliszteztem. Belehelyeztem a tésztát, a forma alján lévőt megszórtam a zsemlemorzsával. Elosztottam a gombás tölteléket rajta, majd ráhajtottam a lelógó tésztát, a közepét megcsavartam. Villával megszurkáltam több helyen, hogy a gőz eltávozhasson belőle.



Hideg sütőbe tettem, 180 fokos légkeverésre állítottam, 28 perc alatt sült meg.


Utólag úgy gondolom, szebb lett volna, ha szurkálás előtt megkentem volna egy kis tejes tojássárgával, de ez most elmaradt. Az íze rendben volt frissen is, és hidegen is nagyon finom volt.

6 megjegyzés:

Bianka írta...

Mennyei el is mentem :)

Chef Viki írta...

Jaj de helyes pite!

Megjegyzendő!

Ami írta...

Ide vele! :) ebédre felfalnám, az egészet ;)
Nagyon nagyon guszta lett, nem mellesleg pedig imádom a gombát is :)

Thrini írta...

Hi-hi, én is kimentettem a Vera receptjét, némi módosítással készülök megsütni, de én maradok a leveles tésztánál.
Ez a te verziód is nagyon ötletes!!

Raindrop írta...

Minden pitéd valami csoda! :)
Folyik a nyálam...

Kata írta...

Lányok, köszönöm szépen!:)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin