2012. október 16.

Citromfűszörp és mentaszörp

Az elmúlt pár napban őrült iramban kezdtem menteni a menthetőt. Amikor bejön a hideg, olyankor a fűszernövények - ugyan nem egyforma gyorsasággal -, de elkezdenek sárgulni, potyogni, tönkremenni. És nekem még mindig gyönyörű, buja volt a citromfű és a menta is, sajnáltam volna, ha tönkremegy, ezért Tücsökbogár receptjei alapján szörpöt gyártottam belőlük. Nem sokat, úgy össz-vissz 8-9 litert;))
Úgy gondoltam, jobb, ha egyszerre túlteszem magamat rajta, nem is csalódtam, mert egy edényben (egymás után: először a citromfüvest, utána a mentást) megfőztem, egy tölcsért és fakanalat használtam, és egy takarítást kellett utána csinálni...

(Mondjuk, volt és van is még fűszer, néhány fotó is a tartósításokról, úgyhogy várható még ez-az tőlem a következő napokban, felrakom sorban, ahogy az időm engedi.)


Mi is kell a szörpökhöz?



Citromfűszörp (kb. 3 literhez, én ezt kapásból dupláztam)

2 jó nagy marék citromfű
2 citrom
2 liter víz
2 kg cukor
5 dkg citromsav



Mentaszörp

2 nagy marék menta
2 citrom
2 liter víz
2 kg cukor
5 dkg citromsav

Először is be kell áztatni a leveleket a citromszeletekkel együtt vízbe egy napra, utána jöhet csak a móka.

Az elkészítéskor nagy lábasba öntjük az üveg tartalmát, majd hozzáöntjük a cukrot és a citromsavat. Forrás után még negyedórán át főzzük a szörpöt, majd kiszedjük a növényt meg a citromot, és a lét azon forrón tiszta üvegekbe szűrjük. Száraz dunsztban hagyjuk kihűlni.

Jelen pillanatban az én szörpjeim még dunsztolódnak. A citromszeleteket üvegbe szedtem és hűtőbe tettem, mert megkóstoltam, és isteni finom. Majd apróra vágva beteszem süteményekbe, szerintem nem fog rosszat tenni velük;)


16 megjegyzés:

Roza írta...

Igazad van! Még én is készítek, mielőtt bejön a hideg...

Hankka írta...

"Irigyellek" ezekért az isteni házi termesztésű fűszernövényekért, én egyenlőre csak próbálkozom velük! Nagyon finomak lehetnek a szörpök! :)

Kata írta...

Roza, remélem, már bespájzoltad?!:)

Hankka, ezt a két fűszert melegen ajánlom, maguktól nőnek, csak locsolni kell. Habár időnként kaptak kevés tápos locsolólevet, de tényleg nem vittem túlzásba... Viszont kertbe nem valók, csak cserépbe, mert szabadon ültetve benövik, elfoglalják az egész kertet.
Éééés igen, a szörpök finomak, még a menta is, amiből kevesebbet csináltam, mert kicsit féltem tőle, de nem kellett volna... Az előbb is mentaszörpöt iszogattam;)

Uzsimama írta...

Kedves Kata,
nekem most bokrosodtak meg a citromfüveim. Csudafinom lett a szörp. Most már a második adag készül, ezt apróra vágott gyömbérrel ízesítettem. Köszönöm a receptet!

Uzsimama írta...

Kedves Kata,
nekem most bokrosodtak meg a citromfüveim. Csudafinom lett a szörp. Most már a második adag készül, ezt apróra vágott gyömbérrel ízesítettem. Köszönöm a receptet!

Kata írta...

Uzsimama, nagyon szívesen, örülök, hogy ízlett a szörp!:) Érdekes, nálunk is most lombosodott be először a citromfű, ha megborzolom, olyan illata van, hogy csuda:)

Vicuska írta...

Idén a kertben megtáltosodtak a gyógynövény bokraim, télére is szeretnék elmenteni belőlük egy kis napfényes ízt, felhasználom a receptedet. :) Köszi!

Kata írta...

Vicuska, szívesen! :)

Egy Kovács a sok közül.Herczegur. írta...

Báki legyél,ha pécsi vagy és nincs citromfüved tőlem kaphatsz ingyen .Van még levendulám és rozmaringom is.Legfeljebb elfogadok egy üveg kóstolót.

Unknown írta...

Koszonom a receptet nállam is elkezd a menta futni de visszatelepitem a sor fojtatásában elkészitem a szorpot édesszáju vagyok és szeretem a kulonlegességeket

Unknown írta...

Üdv! Cukormentesen csinált valaki ilyen szörpöket? Köszi a választ.

Kata írta...

Szerintem lehet, de nem biztos, hogy kamrában elállna, hűtőben talán nem lenne gond vele. Mióta nálunk sem játszik a cukor, én sem csináltam, pedig nagyon szerettem.

Unknown írta...

Sziasztok!Eddig üdítőt készítettem belőlük minden másnap,de a szörp nagyon jó ötlet.Vegyesen rakom bele a citrom és mentafüvet,gyömbért és pár szál levendulát a citromkarikával.Isteni,próbáljátok ki Ti is!Üdvözlettel:Villic

Kata írta...

Jó ötlet ez is 🙂

Unknown írta...

Elkészitettem én is de kevés citromfű volt .Ezért citromfű és menta lett egyben.

Kata írta...

Így is jó lesz 🙂

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin