2008. október 25.

Gyümölcszselés kalács


Fórumos barangolásaim eredménye ez a kalács is. Tavasz75 ötlete alapján - ami meggyzselés - vaníliapudingos volt - készült, persze megint tovább gondoltam az eredetit és ez lett a vége.

Hozzávalók:

60 dkg liszt (én keverni szoktam a lisztfajtákat, itt a következő volt: 40 dkg finomliszt, 15 dkg rétesliszt, 5 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt), 7 dkg porcukor, 7 dkg olvasztott vaj, 3 dl tej, 2 tojás sárgája, 2,5 dkg élesztő, 1 mokkáskanál só, kevés cukros tej a lekenéshez

A meggyeshez: 1 üveg magozott meggybefőtt (háziból kevesebb is elég), 1 főzős vaníliás pudingpor, kevés rum aroma és cukor ízlés szerint
A körtéshez: 3 keményebb körte, 1 főzős vaníliás pudingpor, fél citrom leve és héja, csipet szegfűszeg, cukor ízlés szerint

1 dl langyos tejben pici cukorral felfuttattam az élesztőt. Összekevertem a liszteket a porcukorral és a sóval. A maradék tejet megmelegítettem, belekevertem a tojássárgákat.
A liszt közepébe beleöntöttem a felfuttatott élesztőt és a tejes elegyet, majd robotgéppel összedolgoztam. Amikor már felvette az összes folyadékot, hozzáöntöttem a langyos vajat és készre dagasztottam. Mivel ez puha állagú tészta, a tál oldaláról elválik, az alján viszont ottmarad. Egyik kezemmel kivettem a tálból, a másikkal pici lisztet szórtam a helyére, és a tésztát visszatéve kézzel gombócot dagasztottam belőle. Letakartam, és hagytam kelni egy jó órányit.

Közben gőzerővel dolgoztam a tölteléken.
A meggybefőtt levét leöntöttem egy mérőpohárba (3 dl kellett, nekem kevesebb volt, kipótoltam kicsi vízzel). Felforraltam egy kislábosban, és 1 csomag vaníliás pudingporral, cukorral és rum aromával sűrű zselét főztem belőle. Hagytam hűlni.
A meghámozott körtékből cukorral, citromlével és szegfűszeggel 2 dl vízben kompótot főztem, vigyázva, hogy ne nagyon főjön szét a gyümölcs. A levét leszűrtem, és 1 pudingporral ebből is zselét főztem, hagytam ezt is kihűlni.

Amikor a tészta duplájára kelt, kettéosztottam. Az egyik felét téglalapra nyújtottam, a két oldalsó harmadát egymással szimmetrikusan derelyevágóval bevágtam. A közepére került a meggyes zselé, a tetejére meggyet szórtam, és a két végéről indulva a széleket középre hajtva befedtem a tölteléket.
(Érdemes lett volna talán az előkészített tésztát a sütőpapírra tenni és ott megtölteni, mert töltve átemelni kicsit macerás volt...)
Ezután a tészta másik felét készítettem elő az előbbiek szerint, ment alulra a körtezselé, a tetejére a körtedarabok, tésztacsíkok a tetejére hajtogatva.


A tepsin még hagytam kelni kb. 1/2 órát. Kis cukros tejjel lekentem a tetejét, utána 180 fokos sütőbe tettem (alsó-felső sütés), nálam 40 percet sült.


Nagyon finomak lettek, a zselé abszolút nem folyt ki (én ettől féltem egy kicsit).
Érdemes megvárni, hogy kihűljön, mert sokkal finomabb volt, mint melegen.
Még másnap is teljesen jó volt.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin