2010. február 5.

Újházi tyúkhúsleves


Még mindig a hagyományos ételek jegyében készült ez a leves. Tulajdonképpen tejfölös csirkepörköltet készültem főzni, ki is vettem a mélyhűtőből 2 fél csirkének hitt (kaptam, nem én vettem...) csomagot. Mikor kiolvadt, láttam, hogy igazán szép sárga színű házi kapirgálós baromfi, viszont feltűnt, hogy a bőre meglehetősen száraz, innen már sejtettem, hogy nem fiatal. Úgy döntöttem, ebből aztán leves lesz. Utólag olvasgatva találtam rá, hogy van, aki tyúkból főzi ezt a levest, de az igazi állítólag mégis kakasból lett volna, de ez itt és most tyúkból volt...

Hozzávalók:

1 szép nagy tyúk - vagy kakas:))
4 közepes répa
2 közepes petrezselyem - az egyik helyett nálam természetesen paszternák:D
1 kisebb zellergumó
1 kisebb karalábé
3 gomba
10-15 dkg (mélyhűtött) zöldborsó
néhány szál petrezselyemzöld
1 szál (szárított) lestyán
2 szál zellerzöld
1 közepes vöröshagyma
4 gerezd fokhagyma
kevés szerecsendió-virág
2 szem borókabogyó
1 kávéskanál szemes bors

1 kockacukor
1 mokkáskanál gyömbérpor
1 húsleveskocka

levestészta - leginkább cérnametélt kellett volna, de nálunk az nem igazán megy, ezért csigatészta

A tyúkot "alkatrészeire" bontottam, alaposan megmostam. A lelógó bőröket és a szép sárga zsírokat leszedtem róla; ezeket kisebb darabokra vágtam, kisütöttem tepertőnek, szépen megeszegettük, amíg főtt a leves. (Szükség is volt rá, mert elég sokáig főtt, 4 óra alatt lett készen.) Közben egy 5 literes lábos aljára tettem a húsdarabokat, hideg vizet engedtem rá úgy, hogy majd a zöldségek is beleférjenek. Nem túl gyorsan forráspontig melegítettem, majd kis lángra tettem. Beletettem a sót, a cukrot, a gyömbért, a szerecsendió-virágot és a zöldeket, amiket egy csokorba kötöttem össze előtte. A mozsaramban megtörtem a borsot és a borókát, azt is a levesbe szórtam. A hagymákat is megpucoltam, a vöröshagymán rajta lehet hagyni a belső, tiszta héját; ezután mindegyiket külön-külön bevagdostam úgy, hogy azért egyben maradjanak, mentek ezek is a forrdogáló levesbe. Fedőt tettem rá, csak úgy csálén, hogy azért kapjon azért egy kis levegőt, ezután kb. másfél órán keresztül időnként ránéztem, kóstoltam, kapott még egy kis sót meg ilyenek.

Közben a zöldségeket megpucoltam, a gombákat egyben hagytam, a többit nem túl kis darabokra vágtam. Másfél óra elteltével beletettem a levesbe, mert arra gondoltam, nem igaz, hogy bő 1 óránál több kell még a húsnak a puhulásig, de persze tévedtem... De ekkor megint kicsit utánasóztam a zöldségek arányában, letakartam, hagytam csendesen főddögélni. Amikor azután kiderült, hogy a zöldségek szépen megfőttek és a hús még sehol sem volt, akkor egyszerűen kiszedtem őket egy tálba és próbáltam melegen tartani, amíg a hús is készen lett.

Amikor puha volt a tyúk is, akkor elővettem 2 kislábost, mindegyikbe engedtem fél liternyi vizet és tettem bele fél-fél húsleveskockát és pici sót. Az egyikben a tésztát főztem puhára, a másikban a zöldborsót.

Elővettem egy másik nagy lábost, amibe elkezdtem beleszűrni és összeállítani a kész levest. Belekerült a leszűrt lé, a húsdarabok, a benne főtt zöldségek, a főzőlevétől leszűrt zöldborsó és a tészta.

Igazán finom, telt ízű húsleves lett belőle. Miután kevesen voltunk ilyen sok főtt húshoz, ezért a nagyobb darab húsokat (combok, melle) kivettem belőle és abból új étel készült, de ez már egy új poszt témája lesz.

16 megjegyzés:

duende írta...

Hm....... imádom a tyúkhúslevest! :) Csodásan néz ki Kata!

egycsipet írta...

Szépséges! :)
Nálunk sem megy a cérnametélt, ezek az apró, harapnivaló kis tészták annál inkább, szerintem tökéletes ebben a levesben is.

"saját levében" írta...

Ah....
A régi szakácskönyvekben is kakassal írják!

szepyke írta...

Jaaaaaaaaaj, azt olvastam, hogy egy szép nagy nyúl, de aztán látom, hogy tyúk...:)
Jaj, így már jobb:)

Kata írta...

S.L., nekem a legrégebbi szakácskönyvem 1964-es kiadású, régebbi nincs. Nevezetesen Rákóczi János szakácsmester, ő már tyúkkal írja, sőt meg sem említi a kakast. Igaz, hogy szerinte kellett volna még bele 10 dkg(!) kelvirág; hűtőben most nem volt nekem, azért meg nem akartam venni 1 kis fej karfiolt 500 Ft-ért...

Szepyke, integetős szmájli lenne itt, ha tudnék idetenni:)

Rékamanó írta...

Szia Kata :)
Nagyon szép hétvégét ,kívánok neked remélem neked nem volt olyan nehéz heted mint nekem..puszi

Rékamanó írta...

Ja...
az egyik kedvencem a tyúkhúsleves mostanában szoktam rá és nagyon szeretem..nagyon gusztusosan készítetted el ügyi vagy :))

Gizi írta...

Nincs is párja az igazi tyúkhúslevesnek!!!! Nagyon guszta!!!:)

christaylor írta...

kicsit másnapos vagyok, így semmi egyébre nem vágyom most, mint egy ilyen tányérnyi levesre, jó forrón! :)

trinity írta...

Nekem a húslevesek közül a kedvenc-imádom!!!

Kókuszgolyó írta...

A receptből kimaradt egy fontos dolog: a hús főzése közben képződő hab eltávolítása. Még a bezöldségezés előtt.

szepyke írta...

Kókuszgolyó... bocs, nem Kata vagyok, de láttam, hogy mit írtál. Nem kell leszedni a habot, én soha nem teszem... és a főzés végére elfő. Szerintem ez egy amolyan rossz beidegződés, hogy le kell szedni a leves habját. Én soha nem szedem le... mégis gyönyörű, áttetsző, tiszta leveseket főzök.

Kata írta...

Kókuszgolyó, elárulok neked egy titkot: SOHA nem távolítok el habot a levesekről, mégis ilyen szép lesz a a végére; nagymamám és anyukám sem szokta, és még senki nem panaszkodott:) lassan főzöm, nem forralom, és a végére eltűnik a hab magától, mire kész lesz a leves. Szerintem próbáld ki és meséld el, milyen lett:)) kíváncsian várom a visszajelzésedet!

Kata írta...

Hajajj, látom, közben ugyanazt írtuk Szepyvel:)) akkor nem csak mi csináljuk így:)

Notburga írta...

Szia Kata, ez az Újházi tyúkhúsleves recepted hány személyre szól? Köszi Tercza Gabi (Notburga)

Kata írta...

Szia, Gabi!:) sajnos csak saccolni tudok, mert húslevest mindig találomra főzök; meg ugye itt sok a hús és a zöldség, és kevesebb a lé.... A belevaló cuccokal kb. legalább jó harmadig lesz az 5 literes edény, akkor belejön kb. 3-3,5 l víz. Azt elosztva 5-6 dl-rel, kb. 6 személyre? Viszont ami benne van, az valószínűleg többszemélyes... Olvastam, hogy lakodalomra készülsz, huhh, nem is tudom, el mernék-e vállalni ilyet, habár ha nem 100 személyes, akkor más a helyzet:) Sok sikert kívánok hozzá!:) végül is nem lehet elrontani, mert ha beletesszük azt a sok finom "alkatrészt", csak finom ízek jöhetnek ki belőle:)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin